Najväčšia banková akvizícia roka? KBC kupuje 365.bank od J&T za 761 miliónov eur

15/05/2025 | Redakcia, zpráva ČSOB | foto: Finparada
Článok|Diskusia

J&T Finance Group SE, väčšinový akcionár 365.bank a. s. a belgická KBC Group, ktorá je materskou skupinou Československej obchodnej banky, a. s. uzatvorili dohodu, v zmysle ktorej KBC získa 98,45% akcionársky podiel na základe hodnoty za celú 365.bank za 761 mil. Eur. Transakcia ešte podlieha schváleniam zo strany regulátorov a uzavretie transakcie sa očakáva v závere tohto roka. 

365.bank má na slovenskom bankovom trhu z pohľadu aktív 3,7-% podiel (na základe zverejnených údajov ku koncu roka 2024) s významným zastúpením retailového segmentu. Akvizíciou 365.bank by KBC potvrdila svoje už aktuálne silné postavenie v regióne strednej a východnej Európy.

Kúpna cena zodpovedá 1,4-násobku účtovnej hodnoty 365.bank z decembra 2024 a 9,4-násobku pomeru ceny a čistého zisku 365.bank z rokov 2022 až 2024. Transakčná cena môže byť dodatočne upravená v zmysle podmienok zmluvy. Transakčná cena odráža  kvalitu a ziskovosť 365.bank, vrátane jej klientskej bázy, profesionalitu jej zamestnancov, spolu s potenciálom z budúcich synergií.  Akvizícia bude mať veľmi limitovaný vplyv na kapitálovú pozíciu KBC (odhadom mínus 50 bázických bodov) pri zachovaní ukazovateľa CET-1 na úrovni vysoko prevyšujúcej regulatórne požiadavky. 

Uzavretie transakcie (closing) je ešte podmienené získaním príslušných regulatórnych súhlasov, ktorých vydanie sa očakáva do konca roka 2025. 

Počas celého procesu schvaľovania transakcie ako aj budúcej integrácie ČSOB a 365.bank bude 365.bank aj naďalej riadne dodržiavať svoje záväzky voči klientom a poskytovať profesionálne služby najvyššej kvality.  

Akvizícia 365.bank bude znamenať posilnenie bankovej skupiny ČSOB na slovenskom trhu, kde unikátny distribučný model 365.bank podporený jej dlhodobým partnerstvom so Slovenskou poštou, umožní výrazné rozšírenie dnešného zákazníckeho portfólia ČSOB na Slovensku. Akvizíciou 365.bank sa výrazne zvýši zastúpenie ČSOB v retailovom segmente, napríklad v oblasti úverov, vrátane hypoték, na zhruba 20-% trhový podiel.

Vzhľadom na silný bankopoistný model skupiny ČSOB na Slovensku, budú z tejto akvizície benefitovať dnešní klienti 365.bank formou výhodných produktov a služieb od ČSOB Poisťovne a ČSOB Leasingu. Pre samotné entity ČSOB Poisťovňa a ČSOB Leasing to znamená, že budú po získaní potrebných regulatórnych súhlasov môcť cross-sellom prinášať výhodné produkty a služby aj dnešným retailovým klientom 365.bank. 

 

32 rokov Poštovej banky na Slovensku

Poštová banka na Slovensku vznikla ako štátna inštitúcia v reakcii na zmenu vtedajšieho politického režimu. Od začiatku bola úzko prepojená so Slovenskou poštou a do súkromných rúk sa dostala až v roku 2006. Po vstupe akcionára J&T Finance Group SE v roku 2013 banka započala svoj proces transformácie, ktorý vyvrcholil vznikom 365.bank ako nosnej značky jej bankovej skupiny.

Začiatky Poštovej banky ako štátnej banky

Poštová banka bola pôvodne založená ako štátna banka Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií Slovenskej republiky. Tento krok bol súčasťou reorganizácie a modernizácie bankového sektora v období po zmene politického režimu a počas transformácie ekonomiky.

Už vo svojich začiatkoch bola Poštová banka úzko prepojená so Slovenskou poštou a jej hlavnou úlohou bolo poskytovanie bankových služieb pre širokú verejnosť prostredníctvom pôšt, teda najmä v oblastiach, ktoré neboli dostatočne pokryté inými bankami. Až neskôr založila svoju vlastnú, kamennú sieť bankových pobočiek. V roku 2006 prešla Poštová banka privatizáciou zo štátnych rúk do súkromného vlastníctva, a to predajom majoritného podielu banky.

Vstup J&T a transformácia 1.0

Po vstupe akcionára J&T Finance group SE v roku 2013 banka započala svoju cestu transformácie, ktorá pokračovala v niekoľkých etapách. Banka zmodernizovala svoju vizuálnu identitu prostredníctvom redizajnu, doplnila mobilnú aplikáciu a rozšírila svoje portfólio produktov o hypotekárny úver.

Poštová banka sa stala nosným pilierom retailového bankovníctva skupiny J&T na viac ako dekádu.

Vznik 365.bank a začiatok digitálnej éry

V roku 2018 Poštová banka vstúpila do digitálnej éry spustením projektu 365.bank ako prvej čisto digitálnej banky založenej na „mobile first“ princípe. Tento krok bol inšpirovaný zahraničnými trendmi vo fintech oblasti, ktoré menili doterajší spôsob využívania bankových služieb.

365.bank vznikla ako nástupnícka značka, pričom dodnes pôsobia obe banky pod jednou bankovou licenciou.  Ambíciou založenia Trišesťpäťky bolo osloviť mladšiu generáciu klientov, ktorí preferujú mobilné a online bankovníctvo. Značka 365 posunula úroveň bankových služieb smerom k vyššej personalizácii, jednoduchej používateľskej skúsenosti a digitálnej dostupnosti.

Výmena rolí a transformácia 2.0

Významným míľnikom bol rok 2021, kedy sa stala 365.bank hlavnou značkou skupiny pôvodne materskej Poštovej banky a prevzala sieť jej kamenných pobočiek pod svoju značku. Predtým čisto digitálna banka tak rozšírila svoje služby aj do fyzického sveta. Poštová banka získala nový pozicioning ako banka na pošte. Vďaka tomuto kroku sa 365.bank stala plnoformátovou retailovou bankou, ktorá ponúka kompletnú škálu produktov a služieb, vrátane tých, ktoré sú naviazané na osobný kontakt.

Ocenenia za digitálny prínos na Slovensku

365.bank za svoje podnikanie, prístup ku klientovi a k inováciám, vrátane udržateľnosti, získala viacero ocenení. V roku 2024 dostala cenu Euromoney Awards for Excellence v kategórii Najlepšia digitálna banka na Slovensku za digitálne služby a inovácie. Rok predtým jej rovnaký magazín udelil ocenenie Najlepšia banka v oblasti ESG na Slovensku. V roku 2021 ju odmenil aj britský magazín The Banker, ktorý jej za inovatívny prístup, strategickú transformáciu, implementáciu nových technológií, udržateľnosť a dosiahnuté ekonomické výsledky udelil ocenenie Banka roka na Slovensku.

Náročná transformácia bankovej skupiny sa prejavila aj na hodnotení ratingových agentúr. V roku 2024 získala 365.bank historicky najlepší rating od ratingovej agentúry Moody's. Banka bola zaradená do investičného pásma s depozitným ratingom na úrovni Baa3/P-3 so stabilným výhľadom. Tento rating je výsledkom silných kapitálových rezerv, vyváženého financovania a profilu likvidity banky.

Súčasnosť: z rurálnej banky po modernú 365.bank

Dnes reprezentuje 365.bank modernú slovenskú banku, ktorá spája výhody digitálneho bankovníctva s osobným prístupom a zároveň pokračuje vo svojej misii sprístupňovať finančné služby širokej verejnosti založené na inovatívnom prístupe a vysokom dôraze na zákaznícku skúsenosť. Spolu s Poštovou bankou a jej dcérskymi spoločnosťami, najmä 365.bank a Ahoj, tvoria silnú retailovú bankovú skupinu.

Spravodajstvo

Finparada.sk|Finparada.cz

Aktualizovali sme rebríčky sporiacich účtov a termínovaných vkladov

Prvé tri miesta v rebríčku sporiacich účtov obsadili Fio banka, Prima banka a Slovenská sporiteľňa. Pri termínovaných účtoch sa v rebríčku umiestnili UniCredit Bank, Prima banka a Fio banka. Toto sú výsledky nového rebríčka bankových vkladových produktov. 

23/10/2025 | Redakcia | foto: Shutterstock

Otestujte si svoje vedomosti: Zábavný kvíz na tému AI od Tatra banky

Redakcia Finparády si dala za úlohu vyplniť nový online kvíz „Ste AI-ready?“ od Tatra banky, kde na 15 otázok o umelej inteligencii a digitálnych službách banky sme dosiahli 13 správnych odpovedí. Teraz vám prinášame možnosť zapojiť sa – a zistiť, na akej úrovni ste ...

20/10/2025 | Redakce, Tatra Banka | foto: Pixabay

Hotovosť bližšie k ľuďom: COOP Jednota buduje najväčšiu sieť výberov v regióne

COOP Jednota rozvíja v spolupráci s UniCredit Bank a Mastercard najväčšiu sieť pre výbery hotovosti v regiónoch na Slovensku. Dôvodom je pretrvávajúci záujem o výber hotovosti z bankomatov a ich nízka dostupnosť pre obyvateľov vidieka. V takmer 2 000 predajniach COOP...

04/09/2025 | Redakce, COOP Jednota | foto: COOP

Výhody pro podnikatele: Kde získat zajímavou nabídku?

Podnikání v dnešní době vyžaduje nejen dobrý nápad a úsilí, ale i kvalitní finanční zázemí. Banky proto stále častěji přicházejí s výhodnými nabídkami, které mají živnostníkům a firmám pomoci s rozvojem podnikání, investicemi nebo provozním financováním. Přinášíme přehled nejzajímavějších aktuálních nabídek pro podnikatele...

27/10/2025 | Veronika Křivská | foto: Freepik

Průměrná cena povinného ručení v září nepatrně klesla

Broker Consulting Index povinného ručení, který sleduje vývoj průměrných nákladů na zákonné pojištění vozidel pro řidiče, zaznamenal v září mírný pokles. Průměrná hodnota Indexu klesla ze srpnových 7 482 Kč na 7 416 Kč. V meziročním srovnání však zůstávají ceny mírně vyšší než loni v září (7 152 Kč), celkový vývoj je ale stále stabilní a bez výrazných výkyvů...

24/10/2025 | Tomáš Smetana, zpráva Broker Consulting | foto: Copilot

Zájem o dětské penzijko roste: Jaké sjednat? Nejlépe s odměnou

Dětské doplňkové penzijní spoření se v Česku stává běžnou součástí finančního plánování. Rodiče si uvědomují, že i malá pravidelně ukládaná částka může v dospělosti dítěti pomoci ke studiu, bydlení, finanční nezávislosti a v neposlední řadě v období penze. Přinášíme vám informace o dětském penzijku i přehled aktuálních akcí a bonusů poskytovaných penzijními společnostmi...

24/10/2025 | Veronika Křivská, zpráva KB Penzijní společnosti | foto: Shutterstock

Zobraziť všetky články